De vier aanbevelingen van Ilse

In 2023 schreef oKo dit Memorandum Kunsten, waarin we meer dan 130 aanbevelingen formuleerden voor iedereen die het Kunstenbeleid de komende jaren mee zal vormgeven.

Om wie door het bos de bomen niet meer ziet op weg te helpen, vroegen we een aantal mensen uit ons netwerk om telkens drie aanbevelingen uit te kiezen en te beschrijven welke impact ze kunnen hebben op de dagelijkse werking van een kunstenorganisatie.

Dit keer is het de beurt aan Ilse Delmeire, zakelijk directeur bij CAMPO.

Ilse Delmeire

CAMPO


Aanbeveling 1
”Verhoog de subsidie voor tegemoetkomingen voor internationale presentatieplekken, zonder extra planlast.”

Ilse:
Verschillende van onze internationale partners maken gebruik van de tegemoetkoming voor internationale presentatiemomenten. Ze vinden de aanvraag overzichtelijk, eenvoudig en flexibel omdat je relatief dicht bij de bevestigde data nog een aanvraag kan indienen.

Sinds de coronapandemie en de energiecrisis zijn de kosten voor reizen en transport verder de hoogte ingeschoten en komt het huidige bedrag van maximum €7000 vaak niet in de buurt van de werkelijke kosten. Een verhoging van het maximumbedrag zou dus meer dan welkom zijn.

Aanvullend zien we een extra motivatie om dit bedrag te verhogen: duurzaam reizen kost geld, zowel door hogere reiskosten als door een hogere loonkost omwille van een langere reistijd.


Aanbeveling 2
“Versnel de werkzaamheden die ecologisch reizen bevorderen. Stimuleer het reizen met de trein door tickets goedkoper te maken.”

Ilse:
CAMPO-artiesten Silke Huysmans en Hannes Dereere, wiens werk zich ook inhoudelijk richt op klimaatverandering en de effecten van industrie op natuur en maatschappij, kiezen resoluut voor de trein in Europa en/of begeleiden ook zelf het transport van hun kleine decors op de Europese wegen. Naar hun voorbeeld streven we ernaar om iedere reis binnen ons tourneeschema die op tien of minder uren afgelegd kan worden, via het spoor te doen in plaats van via de lucht. In kilometers proberen we – waar mogelijk – alles binnen de 1000 km met de trein af te leggen.

De extra kosten verbonden aan een resolute keuze voor duurzaam reizen kunnen jammer genoeg niet altijd gedragen worden door CAMPO of door de uitnodigende partners. Aan duurzaamheidsovertuiging meestal geen gebrek, maar in de praktijk wordt er snel gekozen voor het goedkoopste alternatief.

Zolang de trein op (middel)lange afstanden duurder blijft dan het vliegtuig, pleiten we voor extra incentives vanuit de overheid, met prioritaire aandacht voor correcte verloning tijdens reisdagen en duurzamer toeren.


Aanbeveling 3
“Organiseer een aanspreekpunt voor werkgevers en werknemers dat de regelgeving proactief en klantvriendelijk ontsluit, punctueel advies verleent rond internationale tewerkstelling, aan dossierondersteuning doet voor individuele organisaties en adequate en concrete oplossingen kan aanreiken bij acute problemen met visa, werkvergunningen of douane. Laat de sector voluit gebruik maken van het advies, de informatie en het kennisdelingsaanbod van Flanders Investment and Trade.”

Ilse:
CAMPO toert met Vlaamse en buitenlandse kunstenaars in binnen- en buitenland, en dat gaat gepaard met een stugge administratielast rond sociale zekerheid, fiscaliteit en wettelijke kaders.

We zijn afhankelijk van de goodwill van de uitnodigende partner om ons door alle (ons vaak onbekende) documenten te loodsen, die in landen als Frankrijk of Duitsland bovendien ook nog eens kunnen verschillen van regio tot regio. De laatste jaren komt daar weinig verandering in, integendeel.

Een centraal aanspreekpunt dat artiesten kan adviseren rond hun tewerkstelling en reizende gezelschappen rond specifieke land-gebonden regelgeving: meer dan welkom!


Aanbeveling 4
“Maak het presenteren van Vlaamse kunstproducties opnieuw aantrekkelijk voor cultuurcentra. Zet een programma op voor de financiering van spreiding van artistiek werk.”

Ilse:
CAMPO start vaak samenwerkingstrajecten op met net afgestudeerde artiesten. Naast de productie van hun creaties nemen we ook de spreidingsverantwoordelijkheid op ons. Sinds het opdoeken van onder andere Circuit X vindt dit werk minder makkelijk toegang tot het netwerk van de cultuurcentra.

De toegenomen competitie in een veld dat financieel kwetsbaarder geworden is, maakt dat creaties van jonge makers het alsmaar vaker moeten afleggen tegen meer gevestigde waarden die betere garanties bieden in ticketverkoop. En dat is spijtig want onze jonge makers kijken met gretige openheid uit naar het spelen voor een niet-stedelijk publiek.

Minder budget voor experiment en vernieuwing, en minder autonomie in het programmeren: ook wij horen dit bij de collega’s van de cultuurcentra.

We zijn dankbaar voor programmatoren die buiten de lijntjes (kunnen en willen) kleuren en het publiek durven verrassen en uitdagen met werk van jonge makers. Het resultaat is een overduidelijke win-win: mensen die openstaan voor avontuurlijk werk vinden dit in hun vertrouwde cultuurcentrum dicht bij huis en artiesten maken een verrijkende connectie met een nieuw publiek.

Een steun in de rug vanwege Vlaanderen (zowel inhoudelijk als budgettair) heeft in het verleden zijn diensten bewezen en we geloven dat het de cultuurcentra zou helpen om ook vanuit hun werking mee te investeren in aanstormend talent.


Foto’s:
CAMPO - © Elisa Maenhout
Ilse Delmeire - © CAMPO
Kristien De Proost - © Michiel Devijver
CAMPO - © Michiel Devijver
CAMPO - © Elisa Maenhout
Maxim Storms - © Michiel Devijver